Dag 2: zondag 22/12/2019: Göteborg - Orsa

22 december 2019 - Orsa, Zweden

God morgon!

Het was een rustige nacht op zee!

20191222_100721

Tussen 6.30 uur en 7.00 uur wordt iedereen wakker. We hebben allemaal goed en lekker geslapen. De kids vinden het maar raar om op een varende boot te slapen. Langzaamaan maken we ons klaar voor vertrek. Om 9.15 uur zal de ferry pas aanmeren dus we hebben nog wat tijd over. De kids duiken de duplohoek weer in

20191222_084616

en wij gaan even op het bovendek kijken naar de zonsopkomst.

20191222_08234320191222_08231920191222_08282520191222_082632

20191222_082447

Om 9.15 uur worden we door de kapitein verzocht ons naar de auto te begeven en om 9.30 uur rijden we de ferry af en verlaten we Göteborg voor een rit van 6 uur.

20191222_093044

Het is zonnig en op de weg is het rustig. Het landschap is in het begin wat glooiend maar daarna lang vlak en er valt nog geen sneeuw te bekennen dus dat is wel fijn voor het autorijden. Overal langs de weg staan huizen gebouwd van rood hout, waar Zweden bekend om staat.

Na 2 uur richting Stockholm te hebben gereden nemen we de afslag richting het noorden. Het weer is inmiddels wat nevelig geworden.

Als we op de helft zijn stoppen we even voor rek- en strekoefeningen (milkshakes, thee en McTasty) en een plaspauze bij de McDonalds in Kristinehamn. Om 13.00 uur vervolgen we onze weg weer.

De 26 gaat tussen bossen en meren door. Boven het water hangt mist wat er prachtig en mysterieus uitziet.

20191222_13222520191222_135349

Bij Filipstad tanken we de auto nog maar weer een keer vol want we weten niet of en wanneer we in the middle of nowhere uitkomen. Dat blijkt de gouden stop geweest want hierna volgen er geen tankstations meer tot aan Mora en komen we later écht in the middle of nowhere terecht..

Na 4 uurtjes te hebben gereden en nog steeds geen sneeuw te hebben gezien worden we een beetje bang voor een anticlimax bij aankomst. Maar na een check op weeronline hoeven we daar niet bang voor te zijn en niet lang na de tankstop volgen de eerste flarden sneeuw in de berm.. Nog een kleine 2 uur te gaan!

20191222_14001420191222_14075620191222_14094320191222_150317

Met nog een uur te gaan op de klok wordt de 26 vanaf Vansbro slechter. Er ligt bevroren sneeuw/ijs op de weg en het is echt ertussen spoorrijden. Waar het eerst meer op een snelweg leek waar je op sommige stukken maximaal 110 km/u mocht is het nu meer een provinciale weg geworden met stukken waar je maximaal 60 km/u mag. Ook valt de schemer in. Het is dan 15.00 uur. Vóór 16.00 uur zal het donker zijn. Het venijn zit in de staart. Een intensief en pittig laatste deel om te rijden voor Matthijs. Na een kwartier, dat voelde als een eeuwigheid, wordt de weg toch weer beter en bleek dit nog niet de staart te zijn... om 15.30 uur is het pikdonker.

Met nog een halfuur te gaan komt Orsa op de bordjes tevoorschijn en draaien we na Mora (het eerste stadje na Filipstad) de E45 op. Dat hadden we niet moeten doen. We vertrouwen blindelings op de gps coördinaten die we hebben doorgekregen van het reisburo. Geen adres van het park, ook niet te vinden op internet. Echter, hebben we de bordjes richting Grönklitt, wat ook in de naam van het park voorkomt, letterlijk en figuurlijk links laten liggen. Ook dat hadden we niet moeten doen.. maar dat is altijd achteraf!

We volgen Google Maps en slaan vanaf de E45 rechts een soort van bosweg in. Nergens een bordje van het park te vinden en we hebben onze vraagtekens maar het pad is vaker bereden dus we rijden door, rijden door en rijden door, zo'n 4,5 km het donkere bos in, langzaamaan door een laag van, denk 40 cm sneeuw.. totdat we een heuveltje op moeten dat teveel gevraagd blijkt voor de auto: hij slaat af en start niet meer.. eerst denken we dat ie oververhit is geraakt en wachten een tijdje. Als ie daarna ook niet start weten we dat het serieuze shit is en dat we in actie moeten komen. We bellen de automonteur om te vragen wat het kan zijn, de alarmcentrale voor (vrijdag nog even snel afgesloten) pechhulp en het alarmnummer van de reisorganisatie.. het is zondag dus eigenlijk valt er niets met ze te regelen. Morgen terugbellen! We krijgen een sms van de alarmcentrale dat de pechhulp binnen 45 tot 60 minuten zal arriveren. Binnen die termijn worden we inderdaad door de berger gebeld dat hij op de door de alarmcentrale doorgegeven live locatie staat maar niemand ziet en wij zien ook niemand.. We geven hem rechtstreeks onze gps locatie door. Hij staat 200m van ons vandaan op een weg waar hij het bos niet in kan en moet dus omrijden. We blijven wachten (kunnen ook weinig anders 😅). Ondertussen stellen we het thuisfront op de hoogte, hopen we heel erg dat we hier gevonden worden (het enige wat op dat moment telt), eten en drinken we wat, spelen de meiden op de switch en plassen ze in de sneeuw 🤣

Om 19.00 uur, 2,5 uur nadat we gestand zijn, arriveert onze redder in nood!

20191222_190143

Hij kijkt de auto vluchtig na maar heeft gelukkig niet de illusie dat hij m ter plaatse kan maken dus we worden opgetakeld en naar een tankstation/garage/autoverhuur gebracht.

20191222_193239

Daar krijgen we een vervangende auto mee (lees huurauto voor 4 dagen die we zelf moeten voorschieten), een spiksplinter nieuwe Volvo. Het maakt ons op dat moment allemaal bar weinig uit. We zijn gevonden en het bos uit, dat is wat telt. We laden onze bagage (blij dat we minimaal gepakt hadden) over in de Volvo en rijden naar het park (nadat we aan verschillende personen de route nagevraagd hebben 🤣). Onze auto blijft achter en we worden op de hoogte gehouden van zijn locatie en staat.

Ook daar blijkt dat we de verkeerde informatie hebben doorgekregen van het reisburo. De locatie en code voor het ophalen van de enveloppe met informatie en sleutel van ons huisje kloppen niet. Na een halfuur zoeken en proberen gaan we bij het restaurant van het park om hulp vragen. Daar krijgen we een spoednummer van de receptie, die dus niet meer open is. De zeer behulpzame telefoniste weet direct wie we zijn en bij wie we geboekt hebben, dat is altijd een slecht teken.., maar van haar krijgen we de juiste locatie en code. De kluis gaat inderdaad open en alsof we zojuist een miljoen gewonnen hebben gaan we met de gouden enveloppe op zoek naar ons huisje. Na 2 rondjes over het park gaan we lopend met zaklamp op onze telefoons vóór de auto uit op zoek naar huisnummer 105 en om 21.00 uur openen we onze deur!

4 uur vertraging op onze planning. Het valt ons alleszins nóg mee! We laden de tassen naar binnen, maken de bedden op en koken nog even snel het eten wat we gelukkig al hadden meegenomen. Helaas kunnen we nu niet meer het park verkennen, maar ach, als dat het ergste is... We hebben een heerlijk warm, ruim huisje en lekkere zachte bedden! We hebben weer een avontuur beleefd voor in de boeken en om nooit te vergeten! Daarmee gaan we snel slapen zodat we morgen weer fit zijn voor een nieuwe dag! Dan gaan we maar eens bellen met alle verzekeringen en het reisburo..

Voor nu sova bra!

1. Theo:
    23 december 2019
    Fijn dat jullie eindelijk kunnen gaan genieten. En gelukkig dat jullie gered zijn uit het grote enge bos.
    Groet Theo en marij
  2. JYLS:
    23 december 2019
    Haha ondanks de verkeerde afslag genieten we volop hoor! Het was geen eng bos. Wel groot en donker 😉 Geen zorgen!
  3. Ingrid:
    23 december 2019
    Wahaa, het zal ook eens een keertje soepel lopen bij jullie. Maar ben blij dat jullie, ook al heeft het even geduurd, heelhuids zijn aangekomen. Hopelijk kan de auto snel gerepareerd worden tegen niet al te hoge kosten. Ik ga in ieder geval duimen
  4. JYLS:
    23 december 2019
    Wij zijn zeker heelhuids aangekomen! Als alles volgens plan verloopt is het veel te saai voor ons 😉 de auto is gemaakt en de verzekering dekt de kosten!
  5. Peter:
    23 december 2019
    Ondanks de auto pech krijg je wel een super auto mee
    Toch heel veel plezier mag ik volgende keer mee???
  6. JYLS:
    23 december 2019
    Ja hoor! Het is echt een fantastisch park! En Nova kan ook gewoon mee. Kan ze gezellig met Zita spelen.
  7. Marie:
    Sov gott!!
    Denk eraan dat morgen 24 dec. DE grote kerstdag is hier in Zweden. Dat is de dag dat de kerstman komt etc. Veel dingen zullen morgen dicht zijn. Gelukkig hebben jullie vandaag een huurauto kunnen regelen.
  8. JYLS:
    23 december 2019
    Ja dat hadden we al in de gaten. Morgen gaan wij gewoon skiën en vieren kerst op de NL dagen 😉 woensdag gaan we bij de kerstman op bezoek, dan zal ie wel weer thuis zijn! 😅
  9. Thea:
    23 december 2019
    Zoo jullie maken het wel mee. Het leek wel een spannende thriller. Fijn dat jullie nu kunnen genieten.
  10. JYLS:
    23 december 2019
    Gewoon rustig blijven en in oplossingen denken 😉 alles komt goed. Wij genieten toch wel! Van elkaar en van het leven. De mooie avonturen die we samen mogen meemaken en beleven!
  11. Eva:
    24 december 2019
    Wat een avontuur! We zijn vorig jaar zomer in Zweden geweest. Andere koek dan in de winter, dat is wel duidelijk. Super gaaf wat jullie samen meemaken. Het is een prachtig land. Na het donkere bos, kapotte auto en al die kosten die je hebt moeten maken, zijn het samen beleven en de warme bedjes alles wat telt. Een beetje jaloersig wens ik jullie heel veel plezier en geweldige dagen samen. Liefs!
  12. JYLS:
    24 december 2019
    Het is echt een aanrader Eva! We gaan zeker terug (naar Zweden). Heerlijk rustig, niet toeristisch en prachtig landschap. Willen misschien ook wel eens in zomer gaan kijken ja!