Dag 6: dinsdag 9 juli 2019: (reisdag naar) Marseille

9 juli 2019 - Marseille, Frankrijk

Het was een onrustige nacht. Allemaal vaak wakker door de warmte en dorst. En Loïs en ik doordat we op een slaapPLank moesten liggen. Toch zijn we best fit omdat we vroeg onder het laken zijn gegaan. We frissen ons op en lopen naar de bakker die we als tip van de receptionist hebben doorgekregen. Het assortiment stelt helaas niet veel voor maar we kunnen er wel even lekker zitten met een croissantje en kopje thee. Ik overleg met de verkoopster hoe het beste naar Marseille te reizen. Na het ontbijt lopen we terug naar de kamer.

20190709_110234

We mogen van diezelfde receptionist tot 12.00 uur in onze kamer blijven ipv 10.00 uur. De service is een dikke plus van de betreffende receptionist. De meiden gaan nog even zwemmen terwijl ik de spullen weer over de koffers en tassen verdeel. Als de kids weer zijn aangekleed en de natte spullen ook in de tas zitten nemen we afscheid van dit appartement. Je zou er in principe iets leuks van kunnen maken..

20190709_12010820190709_115937

20190709_115925

20190709_115859IMG-20190709-WA0006

Het regent de hele ochtend al af en toe een paar druppels en het is voor het eerst onder de 25 graden. Daarom en ook omdat er vanmorgen al een file richting centrum stond besluiten we naar het busstation bij de haven te lopen, ongeveer 25 min. De wegen maar vooral het voetpad zijn erg slecht. Ook het onderhoud aan gebouwen en groen laat te wensen over. We zijn niet in het centrum geweest maar ik had me Saint-Tropez toch echt heel anders voorgesteld. Het stadje zelf zal best hetzelfde als alle andere in deze omgeving zijn, maar daar kwamen we niet voor..

20190709_125417

Saint-Tropez blijkt geen treinstation te hebben in tegenstelling van wat ik begrepen heb van alle sites.. We zullen dus met de bus (spelletje Uno tijdens het wachten) naar het dichtstbijzijnde treinstation moeten reizen en van daaruit naar Marseille. Toulon blijkt de beste aansluiting te hebben/zijn. Een geplande rit van 2 uur wordt er één van 3 uur! Overigens een prachtige route langs de kust en door leuke plaatsjes.

20190709_145436

Ik voel me tijdens de rit niet heel erg goed, weet niet of het van de trek, warmte, middagdutje-vermoeidheid of het rijgedrag van de chauffeur komt maar ben erg opgelucht als we in Toulon aankomen. We kunnen meteen een aansluitende trein pakken en als we erin zitten beseffen we ons dat we alsnog niks gegeten en gedronken hebben en het komende uur dus ook niks krijgen. Als we om 18.00 uur aankomen in Marseille duiken we dan ook eerst de MacDonalds in de stationshal in om alle waardes weer op peil te krijgen! Desondanks hebben we schik gehad onderweg en zaten we op het heetst van de dag weer lekker in de airco spelletjes te spelen!

20190709_173002

Wanneer we na het eten ons hotel gaan opzoeken en voor het eerst de stationshal verlaten is de indruk van Marseille direct enorm! Het eerste dat je ziet en opvalt is de enorme kathedraal die fier boven de stad uitsteekt bovenop een enorme berg.

20190709_180320

De kinderen vallen direct ook de gekleurde dieren (later blijkt door de hele stad) op.

20190709_180844

20190709_181055

Het stationsgebouw is ook al zo prachtig!

20190709_181411

Helaas wel hoger gelegen en alleen met trappen bereikbaar (en niet weinig met die koffers).

20190709_190904

Het hotel in Marseille voldoet eindelijk aan onze verwachtingen. Een heerlijke kamer voor 4 en airco. Als we de koffers gedropt hebben willen we nog even naar de haven wandelen maar Jill heeft er geen puf/trek meer voor/in dus we blijven lekker op de kamer en ik haal alleen nog een paar boodschapjes bij de supermarkt tegenover!

20190709_20321320190709_204225

20190709_204453

Al met al is vandaag meer een reisdag geworden en we gaan op tijd slapen om morgen Marseille te kunnen gaan verkennen. We hebben veel op ons wensenlijstje staan voor deze stad dus we hebben de tijd hard nodig. We zullen hier 2 nachten verblijven.

1. Anouk:
    11 juli 2019
    Wat doe je het toch goed meis trots op jou! En je schrijft het leuk!
  2. Jan Nuijen:
    11 juli 2019
    Marseille met veel bekende plaatsen.
    Mooie stad!
  3. Ingrid:
    11 juli 2019
    wat hebben jullie al veel gezien en beleeft