Dag 8: donderdag 11 juli 2019: van Marseille naar Cap d'Agde

11 juli 2019 - Agde, Frankrijk

We zijn inmiddels een week onderweg! Een week van doorreizen, bezichtigen en activiteiten. En een week van ontdekken: een stukje van de wereld, hoe het roadtrippen ons bevalt, wat en hoe we het leuk vinden, maar ook wat beter kan en anders moet.

Het roadtrippen bevalt ons goed! We vinden het leuk om veel te zien. Ook het pakken en sjouwen met de koffers voelt niet als bezwaarlijk. We passen het tempo aan aan Jill, mijn jongste.  Vandaag leggen we weer zo'n 150 km af per trein naar Cap d'Agde, bijna 1250 km in totaal. Het valt ons op dat de treintijden op de sites steeds niet kloppen met de werkelijkheid en dat hierdoor best wel wat tijd verloren gaat. Het is helaas niet anders en we doen het vooral rustig aan en maken ons er dus niet druk om. Een volgende keer zal ik me hierin wel meer verdiepen.

Ook vandaag ondervonden we dit aan den lijve. We kwamen op het centraal station van Marseille voor de trein naar Agde van 14.39 uur. Deze werd door het ticketapparaat niet gevonden. We kopen kaartjes voor de eerstvolgende met vertrek om 15.04 uur. We moeten dan wel overstappen in Avignon. Hiervoor hebben we 20 min de tijd. Eenmaal in de trein vertrekt deze maar niet en blijkt een vertraging van 50 min te hebben. We verlaten de trein weer omdat we dan ook de overstap niet kunnen redden. Hierna vertrekt er om 16.06 uur een rechtstreekse trein naar Agde. Voordat deze echt vertrekt is het bijna 16.30 uur.

20190711_14210220190711_154814

Al met al hadden we vanmiddag nog een korte boottocht kunnen maken naar Chateau d'If op Île d'If en de voormalige gevangenis kunnen bezoeken. We zijn er vanmorgen al langs gevaren met de boottocht naar de calanques.

20190711_111414

Na het ontbijt in ons hotel Maison Saint-Louis pakken we de laatste bagage weer in, checken uit en begeven ons weer naar de haven. Om 11.00 uur vertrekt onze boot. Het is een prachtige tocht van 2 uur en 15 min.

20190711_103630

20190711_104751

20190711_11071620190711_11075320190711_11093220190711_11104020190711_11145920190711_12025620190711_11562820190711_12414820190711_190430

Daarna pikken we de opgeslagen koffers in het hotel op en begeven ons naar het centraal station.

De rit duurt ruim 3 uur dus het is zo'n half 8 als we in Agde aankomen. Onderweg zien we de omgeving wijzigen van stad en rotsen naar platteland en wijnranken. We nemen de bus naar de dichtstbijzijnde bushalte waar de Nederlandse manager Wim ons met zijn auto ophaalt omdat we vandaag de enige aankomst zijn. Wat een service. Hij brengt ons direct naar de door ons particulier gehuurde mobile home. De airco draait al, we ploffen onze koffers binnen en de meiden checken werkelijk alle kastjes! Ze hebben al gauw de spelletjes ontdekt en gaan fanatiek van start. We gaan echter snel wat eten want het is inmiddels bijna half 9. Als we terug zijn gaan maken we de bedden op en gaan we slapen. We zijn gesloopt door de lange reis van vandaag!

We zullen nu een week op camping Les Sables d'Or blijven. Een weekje rust en zekerheid ingebouwd, omdat we van te voren niet wisten hoe dit zou gaan bevallen en of de kinderen het zouden volhouden. Vanuit hier kunnen we eventueel nog mooie dagtrips maken in de nabije omgeving. Hierna beginnen we samen met mijn vriend aan het eigenlijke doel van deze vakantie: Andorra. Hij zal zich zaterdag, na 9 dagen alleen met de meiden, bij ons aansluiten. Kan hij ook eerst nog even een paar dagen relaxen voordat we weer verder reizen.

1. Theo:
    11 juli 2019
    En ik maar fenken dat de nederlandse spoorwegen niet op tijd rijden😄
  2. Debora:
    11 juli 2019
    Leuk om jullie te volgen. Echt een hele mooie reis die jullie maken!
    Genieten!
  3. Jan Nuijen:
    12 juli 2019
    Rust lekker uit!
  4. Ingrid:
    12 juli 2019
    lijkt Spanje wel: Mañana Mañana met die treintijden. Gelukkig is het vakantie maar soms wel lastig dat de tijden niet kloppen